El prestigiós traumatòleg Xavier Mir (Barcelona, 1953) ha estat notícia en les últimes setmanes per les dues operacions que ha practicat a Marc Márquez, vuit vegades campió del món de motociclisme, sis en la màxima categoria. El pilot de Cervera és només un dels molts esportistes d’elit que han passat per les seves mans.
El mateix doctor n’enumera uns quants: “Víctor Valdés, Saviola, Deco, Ibrahimovic, Neto i Rakitic (futbol); Riki Rubio i Pierre Oriola (bàsquet); ‘Purito’ Rodríguez, Rigoberto Urán, Joan Antoni Flecha i David de la Cruz (ciclisme); Bruno Hortelano (atletisme)…” La llista és molt més extensa.
La trobada amb Xavier Mir és al Càmping Vilanova Park. No és que vingués a la capital del Garraf per casualitat. La coneix de sobres. El doctor va passar la infància i l’adolescència a Vilanova i la Geltrú. De fet, encara hi té casa. Se’l pot veure per la ciutat durant els estius i en altres períodes de l’any, sobretot quan no està atrafegat per la feina.
“Vam venir cap a Vilanova quan el meu pare va entrar com a director de la Pirelli. Jo devia tenir sis o set anys i vaig ser alumne dels Escolapis”, recorda el doctor. Aquell nen que tot just començava la seva formació acadèmica acabaria estudiant medicina i es va especialitzar en traumatologia i en tot el que afecta les extremitats superiors, des de la clavícula fins a la mà.
En l’actualitat, Xavier Mir és el cap de traumatologia de MotoGP, la màxima categoria del mundial de motociclisme. També és el cap d’Unitat de Cirugia d’Extremitat Superior de l’Hospital Vall d’Hebron i el cap d’Unitat d’Extremitat Superior de l’Hospital Universitari Dexeus. A més, exerceix com a professor titulat de traumatologia a la Universitat Autònoma de Barcelona.
Ara bé, en la seva vida no tot han estat flors i violes. Amb 19 anys va perdre el seu pare en un accident de cotxe a Cubelles. Va ser aleshores quan se’n va tornar cap a Barcelona amb la seva mare. “Tot i que no he nascut a Vilanova, hi vinc sovint i hi vaig viure molts anys. Arran de la mort del pare vam marxar, però em sento vilanoví”, afirma.
[su_quote cite=]Els pilots són d’una altra pasta. Tenen una capacitat de patiment fora del normal. Amb ells sempre voregem la línia vermella i de tant en tant la trepitgem[/su_quote]
Xavier Mir fa més de dues dècades que està vinculat al Mundial de motociclisme. Hi va accedir a través del doctor Villarrubias, que ja era un referent en el món del motor. En els últims nou anys s’ha fet un fart de viatjar per seguir les carreres. El 2011, arran de l’accident mortal de Simoncelli a Malàisia, va rebre la petició de Dorna, l’empresa que organitza el Mundial, de muntar un equip de metges que seguís els pilots en totes les curses. I des de 2012 ell i el doctor Ángel Charte lideren la Unitat d’Intervenció Immediata en els Grans Premis de Motociclisme.
Més d’un cop els han batejat com els àngels de la guarda del Mundial, però Mir ho troba excessiu. “L’important és que els pilots tinguin una persona de confiança a la vora”, apunta el traumatòleg.
Charte, especialista en medicina interna, ara és qui viatja més. “En un any he arribat a estar en totes les carreres i això desgasta molt”, diu Mir. “Quan hi havia la gira asiàtica, amb tres curses seguides, estava un mes fora. I quan tornava a Barcelona, tenia molta feina acumulada a la consulta. Com a cirurgià i, malgrat tenir un gran equip, molts pacients volen que els tracti personalment”, afegeix. Quan no està ‘in situ’ en els Grans Premis, té informació constant de tot el que hi passa.
La propera cita de Xavier Mir en un circuit serà en el Gran Premi d’Àustria del 16 d’agost. Dijous que ve marxarà cap allà. El doctor s’haurà d’adaptar als protocols de seguretat a causa de la pandèmia. “M’hauran de fer un PCR 48 hores abans i anirem de l’hotel al circuit i a l’inrevés. També tenim una aplicació de mòbil amb les nostres dades, que t’han de validar”, manifesta.
Mir corrobora que “els pilots són d’una altra pasta. Tenen molts avantatges. Són joves, i esportistes d’elit, i això vol dir que tenen una musculatura perfecta. A més, estan dotats d’una capacitat de patiment fora del normal. Amb ells sempre voregem la línia vermella i de tant en tant la trepitgem”.
Amb aquestes premisses, la pressió dels metges és tan alta com la dels pilots. “Als seus contractes tenen estipulades penalitzacions si es perden determinades curses i quan es lesionen entrem en joc nosaltres”, assumeix el doctor Mir. “A vegades no s’entén que els pilots facin recuperacions exprés, però s’ha de tenir en compte que són esportistes professionals amb molts interessos darrere i que se’ls ha de donar un tractament diferent. També tinc clar que, tard o d’hora, quan operi algun pacient de la mateixa lesió que Marc Márquez, m’hauré d’escoltar: a mi no em deixa moure fins d’aquí a un mes?
Per cert, preguntat pel retorn del ‘Tro de Cervera’, prefereix no posar dates: “No ser dir quan tornarà”, assegura.