Males notícies per als defensors de la paret de la Talaia de la carretera del Pantà com a sector d’escalada. Les obres per instal·lar-hi una malla van destapar la polèmica.
Ahir es va conèixer la resposta Generalitat, signada pel vicepresident Jordi Puigneró, arran de les preguntes sobre la problemàtica fetes al Parlament pel diputat vilanoví Juan Luis Ruiz i el també diputat Jordi Terrades, tots dos del Grup Parlamentari Socialistes i Units per Avançar.
La xarxa, la solució més adient per seguretat
Segons el Govern Català, la solució més adient per aquesta zona és la instal·lació de malla de triple torsió combinada amb xarxa de cable tot estabilitzat mitjançant perns d’ancoratge.
En el text també és precisa que, tot i amb això, s’està estudiant zonificar les possibles actuacions a la cara del talús, però sempre sota l’objectiu de màxima eficàcia i eficiència per a la seguretat viària de la carretera.
Des de la Generalitat s’informa que els treballs es volen reprendre al més aviat possible i actualment s’està portant a terme converses amb els tècnics del Parc Natural del Foix per trobar la solució més adient, tenint en consideració els requeriments del Parc Natural i les disponibilitats econòmiques del Servei Territorial de Carreteres de Barcelona.
32 actuacions de novembre de 2016 fins a setembre de 2021
El Govern assegura que, segons el Sistema de gestió d’Actius Geotècnics (SGAG), el talús de la carretera BV-2115 PK 7,000 té un índex d’Estat de 28, és a dir, no té les condicions d’estabilitat i seguretat que donen compliment amb els estàndards de qualitat i principis bàsics establerts dins el sistema de gestió de la Generalitat de Catalunya. Aquest índex d’Estat, implica un Grau de Contingència 4, que segons la Instrucció DGIM 3/2017, suposa d’una actuació d’urgència o emergència.
Segons la Generalitat, les brigades del Parc de Conservació de Carreteres de Viladecans han actuat 32 cops per aterraments i esllavissades, en aquesta zona, des del novembre de 2016 fins al setembre de 2021.
I indica que els treballs que es van començar a executar en aquest talús són treballs de conservació ordinaris dins del marc dels contractes d’operacions de conservació d’actius geotècnics als trams de carreteres adscrits al Servei Territorial de Carreteres de Barcelona.
La Generalitat també explica que atesa la petició d’informació del Parc Natural del Foix, s’ha acordat treballar de forma coordinada per fixar la tipologia d’elements de protecció del talús per poder assolir els estàndards de qualitat i protecció envers la carretera, respectant els interessos de les espècies que nidifiquen a les escletxes del talús.
Des del Grup d’Escalada i Alta Muntanya (GEAM) de l’Agrupació Excursionista Talaia encara no n’han fet una valoració oficial, però ho veuen com una mala notícia. Aquesta paret és el bressol de l’escalada a Vilanova.